Frågor & svar
Biljetter
Dina biljetter hämtar du utanför entrén till Lisebergsparken.
Våra förköpsautomater finns vid Lisebergsparkens båda entréer. Bara hämta ut, fäst åkpasset på handleden sedan är det raka vägen in i parken utan köer. Busenkelt!
Har du beställt endast entré gäller QR-koden i din orderbekräftelse som biljett. På plats skannar du koden direkt i någon av entréerna.
Ja, det finns bemannade entrékassor och även automater inne i parken som säljer åkpass, åkkuponger, 5-kampshäften med mera. Se alla biljetter och priser.
Nej, du behöver inte förboka ditt besök. Men du får alltid bäst pris på liseberg.se.
Har du inte möjlighet att betala eller köpa online så är du välkommen att köpa dina biljetter på plats.
Med DUO-passet kan ett barn ta med en valfri vuxen per åktur, perfekt för vuxna som vill turas om att åka med barnet. Vuxna behöver köpa till entrébiljett utöver DUO-passet.
Vi har inte Express-pass längre. Numera har vi virtuell kö.
Konsertbiljetter
Du köper konsertbiljetter här på Live på Liseberg.
Nej, entré till parken ingår inte när du köper en konsertbiljett, det behöver du köpa till separat.
Väskförbud
I ljuset av det allmänna säkerhetsläget ser Liseberg att ett väskförbud ytterligare kan öka säkerheten vid våra allmänna sammankomster. Därför har vi i samråd med polisen fattat beslut om väskförbud på Lisebergs Stora Scen i samband med konserter.
Nej. Väskförbud gäller endast för dig som ska på konsert vid Stora Scenen. Konserter på Lilla Scenen omfattas inte av väskförbudet.
Alla väskor och påsar omfattas av väskförbudet. Undantag får göras för personer som av medicinska skäl har behov av att ta med en väska in på konsertområdet. Undantag får också göras för personer i sällskap med barn som har behov av skötväska. Väskor som är tillåtna ska innan inpassering kontrolleras av behörig personal.
Plånböcker och mindre necessärer som får plats i fickan omfattas inte.
Ja, väskförbudet gäller även på restaurangerna Lisebergs Wärdshus och 1923 i samband med konserter på Stora Scenen. Så har du bokat ett menypaket till en konsert så råder vi dig att lämna väskan hemma.
Gäster som planerar att besöka parken och sedan gå på en konsert vid Stora Scenen uppmanas att inte ta med någon väska till besöket. Alternativt kan du använda de befintliga förvaringsmöjligheter som finns tillgängliga i parken. Observera att det tillkommer en avgift och att antalet förvaringsutrymmena är begränsade.
Det finns ett begränsat antal förvaringsutrymmen i parken och att det tillkommer en avgift per skåp. Vid Norra entrén finns bemannad förvaring. Vid Södra entrén och Kristallsalongen finns förvaringsboxar.
Nej, barnvagnar är inte tillåtna inne på konsertområdet.
Nej, du får inte ta med paraplyn, stjärnvinster eller andra föremål som kan skymma sikten, vara i vägen för, eller skada andra konsertgäster.
Längre ner här hittar du svar på frågor om nya Lisebergspasset Duo. Skrolla ner för att läsa.
Årspass
Köp önskat årspass genom att logga in på Mitt Liseberg i Lisebergsappen. Klicka på Ge bort och skriv in e-postadressen till mottagaren. Mottagaren aktiverar sedan passet i Lisebergsappen på sin mobil.
Alla årspass (Guldpass, Guldpass Kanin, Lisebergspasset, Lisebergspasset Senior och Lisebergspasset DUO) gäller i 12 månader framåt från aktiveringsdagen. Tänk på att ditt pass måste aktiveras 3 månader efter köpet, därefter aktiveras passet automatiskt. I Lisebergsappen ser du sista giltighetsdagen.
När du köper ett nytt Lisebergspass eller Guldpass registreras detta automatiskt på den e-postadress som du angav när du betalade. Testa att logga in på Mitt Liseberg med den adressen istället, så finns dina biljetter där. Därifrån kan du skicka ditt årspass till en annan e-postadress om du vill.
Om du fortfarande inte hittar dina årspass kan du alltid kontakta vår kundservice på 031-400 100 eller [email protected].
Passet har antagligen registrerats på den e-postadressen du använde vid betalningen. Gör så här:
1. Logga in på Mitt Liseberg i appen med samma e-post som du använde vid köpet.
2. Gå till "Mitt Liseberg" i appen.
3. Klicka på årspasset du önskar hantera.
4. Klicka på "Hantera åtkomst till passet".
5. Klicka till "Lägg till person".
6. Skriv in e-postadressen till det Lisebergskonto som du vill ska ha tillgång till årspasset.
Nu ska Lisebergspasset/Guldpasset även finnas detta konto, redo att användas!
Du köper och aktiverar ditt årspass i Lisebergsappen. Då har du alltid passet med dig i mobilen.
Om du behöver hjälp att köpa ett digitalt årspass eller om du vill ha ett plastkort är du välkommen till Gästservice i Norra och Södra entrén.
Lisebergspasset Senior går även att köpa och aktivera i entrékassan.
Lisebergspassen och Guldpassen är personliga efter aktivering. Du kan alltså endast ge bort ett årspass innan det har blivit aktiverat.
Ja, du kan köpa Lisebergspasset Senior i Lisebergsappen. Det är även möjligt att köpa på Gästservice vid Norra eller Södra entrén, där du också kan få ett fysiskt kort att ha i plånboken om du inte vill har ditt kort i mobilen.
Du behöver vara 65 år eller äldre. Om du köper ditt Lisebergspasset Senior via Gästservice på plats krävs uppvisade av legitimation och ett fotografi tas. Om du köper ditt pass i appen behöver du vara beredd på att visa legitimation vid inpassering i entrén.
Ja, alla som är födda någon gång under år 1960 eller tidigare får köpa passet. Visa legitimation vid köp i bemannad kassa i parken.
Ja, köp Lisebergspasset Senior i Lisebergsappen och klicka på ”Ge bort”. Mottagaren aktiverar sedan passet genom att logga in på ”Mitt Liseberg” i appen och uppger sitt namn och ålder. Endast de som är 65 år eller äldre får nyttja Lisebergspasset Senior – innehavaren av kortet måste vara redo att visa legitimation i entrén.
Nej, det finns ingen begränsning i hur många Guldpass vi släpper till försäljning under året. Vi reserverar oss däremot för att försäljningen tillfälligt pausas ifall att vi har för högt kapacitetstryck på våra attraktioner. Detta för att hålla en hög gästnöjdhet.
Fri entré och fria åk i Kaninlandet, Hissningen, Farfars bil, Fisketuren och Skepp o´skoj under Lisebergsparkens alla öppetdagar. Vi reserverar oss för att attraktioner utanför Kaninlandet kan vara stängda under extraöppna dagar, då resten av Lisebergsparken generellt är stängd.
Ja, om du redan köpt Lilla Guldpasset kan du utnyttja detta i 12 månader från aktiveringsdatum. Se sista giltighetsdag på ditt pass i Lisebergsappen.
Återköp är endast möjligt så länge passkoden inte är aktiverad och senast tre månader från inköpsdatum. Återköp sker via vår kundtjänst. Maila dem på [email protected]
Lisebergspasset Duo
Du kan ta med dig vem du vill och det kan vara olika personer varje gång du besöker Lisebergsparken. Det kan vara en vuxen eller ett barn, åldern spelar ingen roll.
Den andra personen behöver inte registreras, men ni behöver passera in i parken genemsamt genom någon av våra entréer.
Årspass-erbjudanden är kopplade till innehavaren av passet och det är den som kan aktivera erbjudanden. Många erbjudanden gäller dock även för en vän eller ett sällskap. Håll utkik och se vad ni kan ta del av gemensamt.
I årspasset ingår endast entré. Åkpass kan köpas separat online, i kassa eller biljettautomat.
Lisebergspasset Duo är personligt och kan inte lånas ut.
Nej, inte i dagsläget.
Ja, det finns ingen åldersgräns för Lisebergspasset Duo.
Vi har en viss prissättning för att kunna fördela våra gäster mer jämt över säsongen. De dagar som historiskt sett har varit mindre välbesökta får ett lägre pris. Genom att ha fyra prislägen för entré och åkpass finns det en större valmöjlighet beroende på vilken dag man önskar att besöka Lisebergsparken. Är man flexibel med besöksdag har man möjlighet att få ett lägre pris.
Ombokning
Fram till midnatt tre dagar före ditt parkbesök kan du omboka dina biljetter genom din bokningsbekräftelse kostnadsfritt. Efter midnatt 3 dagar innan ditt parkbesök kan du omboka mot en avgift på 295kr. Efter midnatt natten till besöksdag går det inte att omboka eller avboka.
Till exempel: Du har bokat ett parkbesök den 15 juni men behöver avboka/omboka besöket. Fram till kl 23.59 den 11 juni kan du avboka utan kostnad. Från kl 00.00 den 12 juni kan du avboka/omboka mot en avgift på 295kr. Efter midnatt (kl 00.00) den 15 juni går det inte att omboka eller avboka.
Avbokning
Fram till midnatt tre dagar före ditt parkbesök kan du avboka dina biljetter genom din bokningsbekräftelse kostnadsfritt. Efter midnatt 3 dagar innan ditt parkbesök kan du avboka mot en avgift på 295kr. Efter midnatt natten till besöksdag går det inte att omboka eller avboka.
Till exempel: Du har bokat ett parkbesök den 15 juni men behöver avboka/omboka besöket. Fram till kl 23.59 den 11 juni kan du avboka utan kostnad. Från kl 00.00 den 12 juni kan du avboka/omboka mot en avgift på 295kr. Efter midnatt (kl 00.00) den 15 juni går det inte att omboka eller avboka.
Nej, konsertbiljetter går inte att avboka.
Nej, vi erbjuder ordinarie priser på våra biljetter, oavsett antal gäster.
Vi kan absolut hjälpa er att boka men detta sker då till ”på plats-pris” vilket är något dyrare per person. I de fall ni kan hantera Klarna rekommenderar vi er att själva säkra ert besök via hemsidan. Per bokning råder det ett maxtak på 15-60 biljetter.
Kommun, landsting och statlig verksamhet som behöver e-faktura erbjuds faktura i de fall ordervärde överstiger 5000 kr. Bokning sker då via Lisebergs Grupp & företagsbokning som nås på [email protected].
Vid bokning via Lisebergs Grupp & Företagsbokning sker detta till ”på plats-pris” då bästa pris endast erbjuds via liseberg.se
Nej, dessa kan endast hämtas ut vid Lisebergs Södra Entré (mot Liseberg Grand Curiosa hotel).
Ja, då ber du bara om en stämpel på handen vid någon av våra entréer, så är du välkommen tillbaka samma dag.
Ja, det går bra att komma olika tidpunkter till Liseberg trots att ni bara har en QR-kod.
Vid ankomst till Liseberg tar man kontakt med en bemannad kassa och där informerar att man inte önskar hämta ut hela ordern. Då ligger ej uthämtade produkter kvar på orden som kan hämtas ut senare.
Vid varje uthämtning måste man kunna visa upp QR-koden eller sitt ordernummer.
Vid kraftigt regn, minusgrader eller om det blåser kraftigt kan vissa attraktioner komma att stänga och vid åska stänger attraktionerna i övre parken men sätts igång igen när åskovädret dragit förbi.
Nej, det är inte tillåtet att ta med hundar till parken. Undantag för ledsagarhundar.
Ja, du kan låna både rullstol och barnvagn hos oss. För att boka en rullstol mailar du in till [email protected]. Sittvagnar finns att hyra vid Norra entrén för 50kr, samt 50 kr i depositionsavgift som du får tillbaka vid återlämning.