FAQ Årskort Liseberg

Ditt kort måste aktiveras innan du kan använda det. För att aktivera kortet fyller du i kortnummer och personuppgifter på Lisebergs hemsida. För att du så smidigt som möjligt ska komma in i parken blir du fotograferad vid ditt första besök. Fotograferingen är frivillig och är endast till för att entrépersonalen snabbt ska kunna bekräfta din identitet. Det går även bra att istället kombinera kortet med legitimation.

Vanliga frågor om Lisebergskort, Stora och Lilla Guldpasset


Varför måste kortet aktiveras?

Av flera skäl:

 

1. Liseberg vill premiera sina mest trogna gäster – Årskortsinnehavarna. Personliga kort möjliggör personliga erbjudanden. Under året kommer du som har årskort få erbjudanden på t.ex. åkprodukter, restaurangbesök, show och teater och mycket mer.

 

2. Du som har en smartphone har nu möjlighet att spara ner din kortkod som en bild i mobilen. Då behöver du inte ta med ditt kort när du besöker Liseberg utan det räcker att du visar upp din bild på koden  i scannern vid entrén. Logga in på ”Mitt Lisebergskort”, ”Mitt Stora Guldpass” eller "Mitt Lilla Guldpass" så hittar du knappen där du kan ladda din kod i mobilen. Vi skickar dig ett mail med din kod.

 

3. Ett borttappat kort kan spärras och, om det upphittas, lämnas tillbaka till ägaren. Om kortet inte upphittas får du ett nytt mot en avgift på 50 kr. Dessutom kan kortet återanvändas år efter år. Allt du behöver göra är att ladda det på nytt. Detta förutsätter givetvis att ditt kort var aktiverat då du tappade det.

 

4. Liseberg vill motverka missbruk av kortet. Om samma kort utnyttjas av flera innebär det att en grupp gäster betalar för en annan grupps upplevelser. Det är inte rättvist.

 

Hur gör jag för att aktivera mitt kort?
Gå in på liseberg.se/ladda och följ anvisningarna. Du aktiverar ditt kort före ditt andra besök i parken.

Hur aktiverar jag mitt kort om jag inte har tillgång till internet?
På Gästservice kan du få hjälp med att aktivera ditt kort. I Lisebergs samtliga entrékassor finns ett formulär. Detta fyller du i och lämnar i Gästservice vid Huvudentrén.

 

Måste jag ange mitt personnummer?
Nej, det räcker med födelsedata.


Hur gör jag med mitt kort när jag kommer till Liseberg?
Du visar upp kortet framför streckkodsläsaren i någon av Lisebergs entrékassor. Om det är ditt första besök så blir du tillfrågad om vi får fotografera dig. Förutom de vanliga entrékassorna finns även snabbkassor mellan tornen för Lisebergskorts- och Guldpassinnehavare. Dessa använder du med fördel efter ditt första besök.

Måste jag fotografera mig?
Nej, fotograferingen är frivillig, det går även bra att visa legitimation. Om du inte vill fotografera dig så behöver du ändå aktivera ditt kort. Fotografiet är till för att entrépersonalen snabbt ska kunna bekräfta din identitet.

Kan jag ta med eller ladda upp eget foto?
Nej, det är inte tekniskt möjligt. Fotograferingen görs alltid på Liseberg.

Jag ser inte likadan ut som när fotot togs, behöver jag ta om det?
I så fall ber entrépersonalen att få ta ett nytt foto på dig.

Ska jag aktivera mina egna eller mottagarens uppgifter om jag ska ge bort kortet i present?
Den som ska använda kortet är den som aktiverar det.

Vad händer om jag tappar bort mitt kort?
Det första du gör är att kontakta Liseberg på 031-400 100 för att spärra kortet. Om kortet inte påträffas går du till Gästservice vid Lisebergs Huvudentré. Här får du ett nytt kort mot en avgift på 50 kr. Detta förutsätter givetvis att ditt kort var aktiverat då du tappade det.

 

Vad händer om jag glömmer att ta med mitt kort när jag besöker Liseberg?
Då får du uppge namn och födelsedata så att personalen kan identifiera dig med hjälp av fotot, såvida du inte har laddat ner din kod som en bild på din smartphone. Den går också bra att visa upp i scannern.

 

Hur gör jag om jag redan har ett kort och får ett nytt?
Liseberg återköper oanvänt kort mot uppvisande av kvitto. Vänd dig till Gästservice i Huvudentrén, Södra entrén eller mitt i parken.

 

Hur laddar jag mitt kort?

Gå in i vår Webshop och välj ”Ladda Lisebergskort, Stora Guldpasset eller Lilla Guldpasset” och fullfölj köpet. Valde du att ladda ditt kort direkt i samband med köpet behöver du inte göra något mer. Det gäller nu för köpt år. Valde du att enbart köpa en laddningskod får du denna kod levererad till din mail. Vid tillfälle kan du sedan gå in på liseberg.se/ladda och fylla i uppgifterna på ditt årskort ihop med den laddningskod du erhållit för att ladda kortet för köpt år. 

 

Hur laddar jag mitt kort om jag inte har tillgång till internet?
Då tar du med ditt kort när du besöker oss och vi laddar ditt kort i entrékassan.


 

Frågor om erbjudanden/utskick


Kommer ni att skicka reklam till mig om jag uppger min mailadress?
Bara om du själv väljer att ta emot information och erbjudanden från Liseberg. När du aktiverar ditt kort kan du kryssa i en ruta om du vill ha erbjudanden. Du kan när som helst välja att avregistrera dig från utskick.

Vilka erbjudanden kommer jag att få?
Du får ta del av erbjudanden på t.ex. åkprodukter, restaurangbesök, show och teater samt erbjudanden från våra samarbetspartners.

Får Liseberg lov att skicka ut erbjudanden till barn och ungdomar?
Nej. Därför kommer vi endast att skicka erbjudanden till personer över 16 år. Om de har godkänt att vi får göra det vill säga.

Jag vill inte ha några erbjudanden, kan jag avsäga mig utskick från Liseberg?
Ja. Vi skickar inga erbjudanden till dig om du inte själv aktivt meddelat att du vill ha några.


Integritetsfrågor

Hur länge behåller ni mina personuppgifter?

Uppgifterna kommer att raderas tre år efter att du senast haft någon kontakt med Liseberg.

Hur hanteras personuppgifterna som jag lämnar?
Vi hanterar dem enligt personuppgiftslagen (PUL).

 

Har du flera frågor? Vänligen kontakta Liseberg på 031-400 100.





 
 

Tipsa en kompis!

Skicka

Klart

Ditt tips har nu skickats.

Fel

Ett fel uppstod. Ditt meddelande kunde inte skickas.